(UAV:Unmanned Aerial Vehicle) (RPV:Remotely Piloted Vehicle) هواپیماهای بدون سرنشین در ایران به «پهپاد» شهرت دارند که از حروف اول «پرنده هدایت پذیر از راه دور» گرفته شدهاست. -------------------------------------------- این وبلاگ کاملا شخصی بوده و تنها به منظور جمع آوری اطلاعات منتشر شده از پرنده های بدون سرنشین فعالیت می نماید. از تمامی دوستانی که از وبلاگ بازدید می کنند تقاضا داریم در هر بخش نظر خود را جهت بهبود کار ما ارائه دهند. -------------------------------------------- امام خامنه ای : در جمهوری اسلامی هرجا که قرار گرفته اید همانجا را مرکز دنیا بدانید و آگاه باشید که همه کارها به شما متوجه است...
پهپاد 10 موتوره ناسا که نامش «گریزد لایتنینگ» (Greased Lightning) است، پنجشنبه گذشته برای نخستین بار در آسمان همپون در ایالت ویرجینیای آمریکا ظاهر شد و نخستین مرحله از آزمایش پروازی خود را با موفقیت پشت سر گذاشت.
به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از ناسا، هواپیمای بدون سرنشین و الکتریکی تازه ناسا که آن را تیمی از مهندسان در مرکز تحقیقات لانگلی ساخته است، توانست مرحله پرواز در ارتفاع پایین و غوطهوری در آسمان را با موفقیت پشت سر بگذارد اما این تازه آسانترین بخش از آزمایشهایی است که این هواپیمای تازه باید از آنها سربلند بیرون بیاید.
به گفته مهندسان، سختترین آزمایش مربوط به انتقال از حالت غوطهوری به حرکت با شتاب معمول و پرواز عادی است که باعث سقوط هواپیما میشود.
در طول مدت طولانی ساخت و توسعه نمونه V22 «عقاب دریایی»، سختی این مرحله مشخص شده بود اما در آزمایش روز پنجشنبه باتریهای نصب شده توانستند روتورهای شیبدار هواپیما را به راه بیندازند و این باعث شد تا هواپیما این مرحله را نیز با موفقیت پشت سر بگذارد.
بیل فردریکز، یکی از مهندسان پرواز در اعلامیهای گفت: «ما موفق شدیم در آخرین آزمایش از مرحله غوطهوری در آسمان به مرحله پرواز با بالها تغییر حالت دهیم و سپس دوباره به حالت غوطهوری بازگردیم».
او در ادامه افزود: «اکنون از این دستاورد خود مدهوشیم. اکنون در حال تلاش برای دستیابی به هدف دوم پروژه هستیم که اثبات این امر است که این هواپیما از نظر اثربخشی آئرودینامیک، 4 برابر نسبت به هلیکوپرهای فعلی سریعتر و بهتر است».
در حالی که GL10 باید تواناییهای آئرودینامیکی خود را به اثبات برساند، تیم دیگری در حال بررسی استفاده از دستاوردهای این پروژه برای اهداف تجاری و کاربردی دیگری مانند پروژه تحویل در محل آمازون یا اهداف کشاورزی و صنعتی است.
فردریکز در اینباره نیز گفت: «یک نسخه بزرگتر از نمونه آزمایشی میتواند برای حمل چهار مسافر و استفاده شخصی نیز مورد بهرهبرداری قرار گیرد».
این هواپیما مانند تمام پهپادهای دیگر به صورت بدون خلبان و با کنترل خودکار یا زمینی پرواز میکند.